woensdag 8 december 2010

FASHION gebeurtenis

‘t Is niet het eerste waaraan ik denk: modeshow in Apeldoorn. Individuele winkels doen ‘t wel eens, maar verder…….. Vanavond in het CODA Museum een special over FASHION. Een ruim gesponserde special. In de serie CODA Open, wat dat ook mag zijn. Drukte van belang, tout cultureel Apeldoorn wat er toe doet was aanwezig. Het programma was opvallend: catwalk van ouderen en make-over en zo. Verder gesprekjes met en filmpjes over mensen die iets met mode van doen hebben.
Mijn doel was de catwalk fotograferen, verder niet. En iedere keer is dat weer een probleempje: waarom houdt de organisatie geen rekening met catwalk-fotografie, zo vraag ik mij af. Met uitzondering van de professionele shows wordt geen rekening gehouden met plaatsen voor de fotograferen. Heb je de ideale plaats gevonden (recht voor de catwalk), dan sta je altijd in het zicht van de zittende bezoekers. En natuurlijk was het fotografen-gilde vanavond vertegenwoordigd. Al of niet in opdracht van krant of wat anders. Op de knieen voor de catwalk om niet alle zicht van het zittende publiek te belemmeren. En dan krijg je snel neusgatenfotografie. Zoveel mogelijk naar achteren leek mij de meest werkbare oplossing. Resultaten in het album.
Na een uur konden we aan de borrel en dat werd massaal gedaan. 

Vind ik ‘t wat zo’n avond in het museum. Jazeker! Kan nog veel en meer gebeuren. Maar wie zijn de bezoekers, zijn dat niet vooral de reguliere museumgasten? Een mooie taak voor een afstudeerproject van een opleiding om uit te vinden wie naar deze avonden komt en hoe je de reikwijdte kunt uitbreiden.
En wat ik nog niet heb achterhaald is de mate waarin de inhoud van de avond wordt bepaald door de sponsors. Ze mochten hun boodschapje vertellen en leverden een bijdrage aan de presentatie en de catwalk. Daar is in dit geval niks mis mee, maar toch, het kan tegelijkertijd een beperking zijn voor de programmering. Dat geeft over vanavond een beetje een ongemakkelijk gevoel, hoe had het programma er zonder sponsors hebben uitgezien.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten