Het is niet dat ik er vaak kom. Slechts af en toe krijg ik de drang om naar Coda te wandelen. Ik ben een regelmatige bezoeker van musea, omdat het een bron van inspiratie is. Het stimuleert kijken, ik ontdek wat ik de moeite waard vind en wat niet, ik blijf op de hoogte van de ontwikkelingen. Van sommige tentoonstellingen word ik blij van andere minder of helemaal niet. Helemaal mooi is het als het stimuleert om nieuwe dingen uit te proberen of mij op ideeën brengt. Museumbezoek hoort bij mijn werk. Een fotograaf die geen museum bezoekt kan ik me nauwelijks voorstellen.
Terug naar Coda. Er zijn drie exposities: ADO Speelgoed, sieraden en 055 (Apeldoornse kunstenaars). De eerste, het ADO spul, past in de categorie blij-maken!
Het eerste wat zie als ik de museumzaal binnenkom is een groet tafel met speelgoed van hout. En een woud van latten.
ADO staat voor een bijzondere collectie speelgoed dat in de periode 1927- 1955 is ontworpen door Ko Verzuu. Het werd gemaakt als arbeidstherapie in het sanatorium Berg & Bosch. Meer informatie vind je op de website van Coda.
Het latten-woud symboliseert vast het bos van Berg & Bosch.
En direct ontdek je wat de inspiratie van Ko is geweest: Piet Mondriaan, Theo van Doesburg, Gerrit Rietveld: De Stijl.
Dat maakt deze expo al de moeite waard: de relatie tussen de ontwikkeling van dit speelgoed en haar inspiratiebron.
Het eerste podium is voor het werk van Rietveld c.s.
Voor de kinderen onder ons draait Klokhuis-uitzending over de Stijl. Parrallel hieraan is de speciale expositie voor kinderen ‘Keepvogel en Kijkvogel: in het ritme van Mondriaan’. Kinderen leren in deze tentoonstelling de wereld van Mondriaan kennen.
Kinderen meenemen naar Coda? Zeker! Ik vind het een mooie manier om kinderen kennis te laten maken met het museum. Er is een werkplaatsje ingericht waar je zelf speelgoed in elkaar kunt zetten en er staat speelgoed klaar om me te spelen. Echt, zet je kinderen in de bakfiets en ijl naar Coda! Het kan nog tot 17 maart 2013.
Trouwens, ik vind het een prachtig woord: IJLDIENST (middelste foto boven).
Blijven nog twee exposities over. ‘Un peu de terre sur la peau’, hedendaagse sieraden van van internationale kunstenaars. Ik ben niet zo dol op keramiek en misschien wel daarom ook niet erg onder de indruk van deze expositie. En daarmee doe ik de verschillende kunstenaars natuurlijk geen recht; het is ook geen beoordeling, maar een kwestie van persoonlijke smaak.
De derde expo is ‘055: Apeldoorn Art’. Apeldoornse kunstenaars hebben twee van hun meest recente werken ingeleverd.
Ik weet niet goed wat ik er mee moet. Misschien ook wel omdat het totaal hap snap hangt zonder onderlinge verbinding? Er is namelijk niet gekozen voor een thema of iets dergelijks. Het gaat om een beeld te geven van de actuele stand van zaken in de Apeldoornse kunst. En dat overtuigt mij niet. Misschien hoeft dat ook niet, een onderling verbindend thema. Dan is wel zaak, dat ieder werk ook helemaal op zichzelf gepresenteerd wordt. Ik wil door de manier van presenteren niet onbewust verleid worden tot het zoeken naar relaties die er niet zijn.
En van de foto’s werd ik niet opgewonden. Ik neem er één: ‘China boven Berlijn’. Mooi afgedrukt. Zo kun je veel landen boven Berlijn laten zweven, maar is in dit geval China een bedreiging voor Berlijn? Of een uitdaging? Of een kans? Of alles tegelijk? Of niks van dat alles?
????
Deze foto is auteursrechtelijk beschermd en mag niet gekopieerd worden! Ik gebruik hier ook niet de hele foto, maar een deel als voorbeeld.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten