woensdag 10 juli 2013

Groningen en omstreken

10 JULI 2013, 14:18

Stad en Ommelanden. Ik zit op het kille terras uit de wind in een deel van de Ommelanden. Veendam of all places. Wat moet je in godsnaam daar zoeken? Nou, helemaal niks eigenlijk. Het heeft een centrum, dat is al heel wat; en een oud gebouw, waarschijnlijk het stadhuis. Verder ontdek ik een paar straten. Al met al niet iets om een natte rug van te krijgen. Er is wel beweging daar. Een enkeling drinkt koffie of misschien wel Veendammer broen wotter, koffie met advocaat en slagroom. Verder schuifelt de mens hier langzaam van A naar B. Er is geen haast. wel es een fietser; sneller gaat het niet. Af en toe valt een korte groet te horen. Veendam en strokarton, denk ik, maar of dat klopt weet ik nu even niet. Misschien alleen in mijn dromen. Nou is Veendam niet een plaats om van te dromen.Er is wel een brede sloot. Ik denk een kanaal waarin de naam Groningen vast ook voorkomt. Groninger Diep of zoiets. Maar misschien ook alleen in mijn dromen. Oeps, een rolschaatsster zoeft langs! 'Wie goat lower zitten' , hoor ik naast me, dat is Veendams voor we gaan op de lage plek zitten (op een bankje in plaats van op een stoeltje). Op reis in eigen land! Namen die ik niet ken: Kropswolde, Martenshoek. Hogezand-Sappemeer dan weer wel. Mijn buren komen niet uit Veendam; ze zien hoofddoekjes en concluderen dat die hier dus ook zijn, al is het bij hen veel erger. Tussen de koffie met slagroom door komen de liefdesverhalen op tafel. Ze moeten niks met de mannen, alleen een etentje, verder niet. Zo gaat het gesprek voor zover ik het kan volgen. Tijd om de reis terug te beginnen. 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten