dinsdag 9 juli 2013

Deventer op Stelten 2013

09 JULI 2013, 20:31

Ik zwerf door de zonnige straten en laat me onbezorgd verrassen door de meest vreemde figuren. Wat is hier aan de hand, waar komt al dat vreemde volk vandaan? Laat ik het nog es hebben over dit festival. Ieder jaar - in het eerste weekend van juli - staat Deventer min of meer op z'n kop. Uit de hele wereld komen groepen naar de IJssel-stad. Het uitgangspunt is dat het gaat om groepen die op stelten optreden. Langzamerhand wordt daarmee steeds meer de hand gelicht, zo lijkt het in ieder geval. Ik zie steeds meer niet-steltlopers. Maar dat de pret niet echt drukken. 'Miep, tjirp', daar zijn de struisvogels 'Struzzi' van Teatro Pavana. En in een wolk van stoom en rook springen de 'paarden' van Tutatis, de Caballos de Menorca uit Catalonië naar voren. Maken dat je wegkomt, ze zijn superwild! En van de andere kant komen 'Les Poupées Géantes' van Transe Express. Drie metershoge operazangeressen in grote kleurrijke jurken schrijden zingend over de Brink; begeleid door een groep van 7 scherpe drummers. Wat een feest in de zon! Dat was het weekend van 6 & 7 juli 2013. Inmiddels heb ik een diaserie gekoppeld aan mijn website, waarin een selectie is opgenomen: www.fpdeboer.com/DeventerOpStelten2013/ en is de mogelijkheid ontstaan om foto's te bestellen via www.oypo.nl/fokkepdeboer/.

Morgen naar Groningen. Naar het Groninger Museum. Voor de Russische vrouwen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten