woensdag 9 januari 2013

Exposities in Amersfoort

In  Museum Flehite is werk van de Franse kunstenaar Tobeen te zien en er was de opening van Fotografie+ in FOTOexpo202.
Tobeen wordt poëtisch realist genoemd en leefde van 1880-1938. Veel druivenplukkers, vissers, boeren. Sterk kubistische trekken in z'n werk. Ik vind het de moeite waard, terwijl ik toch vooral van de moderne kunst ben.
En de fotoexpo is een totaal ander verhaal. De expo laat werk zien van de gespreksgroep digitaal van de Nederlandse Fotobond. En dan weet je 't wel: digitaal manipuleren en construeren; en dat is linke soep. Gaat het nog om de inhoud of is het een demonstratie van technisch kunnen en een kunstje. Dat laatste zit wel goed, dat eerste is lastiger.
Een foto (maar ook een ander kunstwerk) wordt goed als er ondermeer een idee achter zit, vind ik. Een mooi plaatje alleen is mij te mager. Bij dit soort werk zit je heel snel in het kitscherige denk ik. Op mijn vraag naar het idee of wat je wil overbrengen, was de reactie vaak 'niks, 't gaat me om een mooi plaatje'.
Bij het bekijken (lezen) van kunst heb je altiijd te maken met wat er in het hoofd van de maker gebeurt en als dat niks is vind je dat terug in het werk (of eigenlijk vind je dan niks terug in het werk).
Of dram ik teveel door? In ieder geval: ga kijken en oordeel zelf!
Dus is zo'n expositie altijd weer een leerzaam moment voor me, omdat ik weer over zin en onzin van mijn eigen werk na gaan denken.
Da's dan wel weer mooi.

DSC_5523  Tobeen in museum Flehite, Amersfoort
DSC_5525          DSC_5524  
Fotografie+ in FOTOexpo202 aan de Leusderweg in Amersfoort; www.fotoexpo202.nl
Nog tot 2 februari 2013 te zien. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten