zondag 28 november 2010

ZOOM

Wittigheid op de weg, soort sneeuwerig laagje. De winter gaat beginnen en ik ben niet dol op de winter; veel te koud & zo. ‘t Is in ieder geval nog wel vroeg voor een zaterdagochtend om in de trein te zitten. Waarom doe ik dit toch steeds, een bezoek aan de ZOOM Experience. Eigenlijk niet gericht op de professionele fotograaf, soms waanzinnig druk en chaotisch door elkaar verdringende kiekjesmakers; maar toch ga ik. Is dat de verlokking van aanbiedingen? De lezingen (‘je weet nooit wat je nog opsteekt’)? In ieder geval niet de contacten. Nee, ik ga voor het verhaal van Peter Stigter, catwalk-fotograaf die ooit door toeval in dit werk terecht is gekomen en nu tot top behoort. Zijn verhaal is vaak wel de moeite waard en daarom vandaag maar vroeg op. En de afleiding die ik in de weekends zoek. Niet thuis blijven, maar op pad. Dat ook. Ook Amersfoort toont poederig. En ‘t is grijs, egaal grijs waar je ook kijkt. En de trein stroomt vol. De rust voorbij.

De jaarbeurs stroomt vol met zwaarbeladen hobby fotografen. Een beetje verloren loop ik rond. Ongelofelijke hoeveelheid herrie aan m’n hoofd. Hou ik helemaal niet van; harde muziek. Totaal anders dan de professionele beurs. Voel me niet op m’n plek hier. Een presentatie aangekondigd als fashion blijkt over boten te gaan (!), spreekster gaat bijna ten onder in de omgevingsherrie. Peter Stigter vertelt over z’n werk. Ik ontdek, dat ik veel van de dingen wel weet: over standpunt, houding, techniek. Ook hier omgevingsherrie. En dan gebeurt het het!
Dit maakt m’n hele dag goed! Onafhankelijk van het eventuele resultaat. ‘Laat weten wat je er van vinst, ook al vind jet het niks, dan wil het graag horen!’. De stand van een staat in een hoekje. Je kunt een abonnement nemen, natuurlijk. Ik raak in gesprek met de medewerkster over hun relatie met fotografen en ze is geinteresseerd naar aanleiding van mijn toelichting op Cuba-story! Gaat naar mijn website kijken ‘ook als je ‘t niks vindt wil ik het graag horen!’ We spreken af dat ik haar zal bellen, volgende week. En of ‘t wat op gaat leveren? Ik zal het zien.

Het station levert ook deze keer een prachtige keur van typen op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten